קלינגר השבחת נדל"ן בע"מ
במסגרת היערכות המדינה לרעידת אדמה, אישרה הממשלה את תמ"א 38 – תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים, בפני רעידות אדמה. מסגרת התוכנית מתייחסת למבנים שהוצא לגביהם היתר בנייה לפני ה- 1 בינואר 1980.
בעיקרה, מעניקה תמ"א 38 תמריץ כלכלי, לחיזוק המבנים ועמידותם בפני רעידות אדמה, וזאת על ידי מתן זכויות בנייה נוספות על המבנה הקיים כדרך למימון החיזוק.
תוכנית תמ"א 38 – עיקרי התוכנית
שמה המלא של התוכנית הוא "תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה – (תמ"א 38)".
תחזיות של מוסדות מחקר ובקרה בישראל ובעולם, צופים רעידת אדמה באזור השבר הסורי אפריקאי במזרח התיכון. לאחרונה הורגשו מספר רעידות אדמה באזורנו וברור כי יש להיערך באופן מוחלט שכן גדלה תדירותן של רעידות האדמה. בשנת 1999 הוקמה ועדת היגוי הממשלתית הכוללת נציגים של משרדי הממשלה השונים, גופי חירום , מכוני מחקר וארגונים אזרחיים.
ועדת ההיגוי עוסקת בכלל הנושאים הקשורים להכנות לקראת רעידת אדמה לרבות חיזוק המבנים והתאמתם לתקינה הולמת.
החל מ 1975 חלות בישראל תקנות מחייבות לעמידות מבנים ברעידות אדמה. כל מבנה חדש מחויב לעמוד בהן. כחלק מההכנות לרעידת אדמה עלה הצורך בחיזוק מבנים קיימים שנבנו טרם כניסת התקנות לתוקף. בשנת 2005 גובשה תוכנית מתאר ארצית מספר 38 (תמ"א 38).
התוכנית קובעת הנחיות תכנוניות לחיזוק מבנים שנבנו לפני 1980 וזאת בכדי לשפר את עמידות המבנים בפני רעידות אדמה.
חיזוק הבניין הוא הזדמנות לשדרוג המבנה כולו, עיצוב מחודש של חזית הבניין , הוספת אלמנטים משפרים (כמו מעלית) וכו'. לפיכך, תמ"א 38 היא מכשיר יעיל להתנעת תהליך של התחדשות רקמות עירוניות שהתיישנו – הגדלת הדירות הקיימות, הוספת יחידות דיור, שדרוג עיצוב המבנים וכדומה.
בכך, חורגת תרומתה של תמ"א 38 מעבר לחיזוק המבנים מפני רעידת אדמה.
מטרות התוכנית:
- לקבוע הסדרים תכנוניים כחלק ממכלול רחב של הסדרים כלכליים, חוקיים ואחרים לשיפור מבנים וחיזוקם לצורך עמידותם בפני רעידות אדמה.
- לקבוע הנחיות לחיזוק מבנים קיימים כדי לשפר עמידותם בפני רעידות אדמה, ולשם כך לזהות ולאפיין סוגי מבנים שיש לחזק.
- לעודד ביצוע חיזוק המבנים כאמור ע"י תוספות בניה באמצעות:
– יצירת מסגרת סטטוטורית שתאפשר מתן היתרי בניה לשינויים במבנים לצורך חיזוקם מכוח התוכנית.
– קביעת תנאים למימוש תוספות הבניה שיותרו בגין חיזוק המבנים.
התוכנית (תמ"א 38) חלה על כל שטח מדינת ישראל על אף העובדה כי אמצעי החיזוק למבנים המוצעים בתוכנית כוללים הוספת זכויות בניה. תמריץ שאין בו כדי לממן חיזוק מבנים באזורי הפריפריה בשל הביקוש הנמוך לדירות באזורים אלה וערכי הקרקע הנמוכים.
תוכנית תמ"א 38 חלה על מבנים קיימים אשר הוצא היתר לבנייתם לפני ה-1 בינואר 1980 למעט מבנים העומדים בתקן ישראלי (ת"י) 413.
תקן ישראלי 413 אושר לראשונה בשנת 1975 עד למועד זה לא היה תקן מחייב לבניה עמידה בפני רעידות אדמה.
תמ"א 38 יוצאת מנקודת הנחה כי הוראות התקן לא יושמו מיד עם אישורו, לאור משכי הזמן הארוכים יחסית של תהליכי התכנון, הרישוי והבניה ועל כן התוכנית, תמ"א 38, חלה על מבנים קיימים שהיתר לבנייתם הוצא קודם ל-1 בינואר 1980.
כמובן שתוכנית תמ"א 38 אינה מונעת את חיזוקם של מבנים שניבנו מאוחר יותר כל זאת ללא קבלת תוספות בניה כמפורטים בתוכנית.
התמ"א אינה חלה על מבנים שהתקן פטר אותם, לדוגמא:
- מבנים עד שתי קומות בשטח של עד 400 מ"ר.
- מבנים שאינם מאוישים רוב הזמן כגון מחסנים.
- מבנים שנקבעו להריסה על פי תוכנית או על פי צו סופי של בית משפט.
נסיון הקבוצה
הקבוצה בעלת ניסיון של עשרות שנים בתחום הבניה ומאגדת בתוכה את מיטב בעלי המקצוע. מביניהם, מובילים את פרויקטי תמ"א 38.
מנהלי הקבוצה:
קלינגר בן
בעברו ייסד, הקים וניהל את החברות:
בסט, פרופשיונל פרודקט, פייר אלרט ואקיורה, שהיו מהחברות המובילות בקליפורניה, ארה"ב בתחום ההנדסה בטיחות חיזוק והשבחת מבנים. אקיורה הינה החברה הראשונה שפעלה והטמיעה בישראל את נושא מערכות המתיזים האוטומטיות לכבוי אש (ספרינקלרים).
כיום קלינגר משמש כיועץ לעניינים מוניציפאליים, מבין לקוחותיו נמנים:
רכבת ישראל, נת"ע-הרכבת הקלה, תמי 4, תנה תעשיות חברה בע"מ , HP העולמית, מרקורי ישראל אינטראקטיב, מיכל ניגרין עיצובים בע"מ,קבוצת אנגל ועוד.מנכ"ל קלינגר ניהול בע"מ – חברה הנותנת שרותי הנדסה ואדריכלות ומלווה בקשות להיתרי בנייה בכל הארץ.
מנטור בתוכנית המנטורים לפיתוח מצוינות של המרכז האקדמי פרס.
בועז קמר
בעבר כיהן כסמנכ"ל פיתוח עסקיים של חברת אזורים, מנכ"ל קרדן נדל"ן בע"מ, מנכ"ל ליברטי פרופרטיס בע"מ וכיום מנכ"ל יורוטרייד נדל"ן בינלאומי בע"מ, המנהלת כ- 20 נכסים מניבים בהולנד ובגרמניה בשטח כולל של 120,000 מ"ר.
בעבר יזם וביצע את הפרויקטים הבאים: מול אבן גבירול בת"א (מגדל המאה), הרחבת קניון בת-ים, ייזום וביצוע שני מגדלי מגורים מעל מרכז מסחר ומשרדים במרכז העסקים הראשי של באר-שבע, הקמת מגדל משרדים ומסחר UMI בראשל"צ (מול קניון הזהב).
פיתוח וייזום מאות יח"ד בגבעת טל קרית אתא ובשכונת רמות בבאר-שבע.
בועז הינו מוסמך במינהל עסקים ושמאי מקרקעין.
החברה מעסיקה אדריכלים, קונסטרוקטורים, ויועצים שונים, הנמנים עם השורה הראשונים של המומחים בנושא בארץ.
יועצי החברה הבכירים הינם בעלי תארים של M.Sc, Ph.D, Prof. בהנדסה אזרחית ומומחים בעלי נסיון בינלאומי מוכח ורב שנים בתכנון בארץ ובחו"ל, ביצוע וחיזוק מבנים ומתקנים לעמידות בפני רעידות אדמה.
תכנון וביצוע תמ"א 38 - על ידי קלינגר בכל הארץ
החברה מבצעת חיזוק ושדרוג מבנים ומתקנים קיימים בגישת הפתרון הכולל – פרוייקט מפתח TurnKey Project גישת הפתרון הכולל אפשרית לביצוע במבנים משותפים, בעסקת חליפין (ברטר Barter), ז"א תכנון – חיזוק ושדרוג המבנה על חשבון החברה בתמורה להעברת זכויות הבניה (תוספות הבניה) הניתנות לדיירים במסגרת תמ"א 38 לקלינגר.
כך שכל העלות הישירה של הפרויקט ממומנת ע"י החברה.
פתרונות הנדסיים, תכניות והיתרים לביצוע
קלינגר מספקת חוות דעת הנדסיות ופתרונות חיזוק מעשיים בהתאם לתקנים ונהלים הנדסיים ישראליים ובינלאומיים רלוונטיים וכמו כן תכניות הנדסיות והיתרים לביצוע עם תכנון אדריכלי כולל בהתאם לדרישות חוק התכנון והבניה (התשכ"א 1965) לרבות תמ"א – 38 תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה.
ציוד בדיקה דיגיטלי מתקדם
לצידינו עומד ציוד שטח דיגיטלי מתקדם בעולם ותוכנות מחשב יעודיות, לניתוח מעמיק להערכת יכולתם של מבנים ומתקנים קיימים לעמוד בעומסים דינמיים צפויים הנובעים מרעידות אדמה.
תקנים ונהלים
תקנים ונהלים ישראליים:
ת"י 2413 בדיקה וחיזוק של מבנים קיימים
ת"י 413 תכן עמידות מבנים ברעידות אדמה
ת"י 26 שיטות לבדיקת בטון
ת"י 466 חוקת הבטון
ת"י 1225 חוקת הפלדה
ת"י 940 ביסוס בניינים
תקנים ונהלים בינלאומיים:
UBC: Uniform Building Code
FEMA: Federal Emergency Management Agency
SEAOC: Structural Engineers Association of California
AWWA: American Water Works Association
ASCE: American Society of Civil Engineers
IBC: International Building Code
ACI: American Concrete Institute
New Zealand Code
תמריצים למימוש התמ"א
תמ"א 38 מניחה כי היוזמה לחזק מבנה בפני רעידות אדמה והתארגנות הדרושה לשם כך מצויה בידי בעליו. אי לכך התוכנית מציעה תמריצים לעידוד ביצוע החיזוק במבנים אך אינה כופה זאת. קביעת הצורך החיזוק תיבחן ע"י מהנדס אשר יגיש חוות דעת המפרטת את מצבו של המבנה (מצב הקונסטרוקציה) ואת הדרכים המומלצות על ידו לחיזוק המבנה. ה תמ"א קובעת הוראות למתן היתרי בניה לצורך חיזוק בלבד. כדי לאפשר את החיזוק מתירה ה תמ"א חריגה מקווי בניה ומגובה המותרים ע"פ התוכנית המאושרת החלה על המקום. במקביל מציעה התמ"א תמריצים לביצוע החיזוק בצורת תוספות בניה.
לבנייני מגורים מציעה התמ"א שני סוגי תוספות:
- תוספות יחידות מגורים למבנה.
- הרחבת יחידות הדיור הקיימות.
תוספת יחידות דיור למבנה יכולה להתבצע על ידי סגירת קומת עמודים, תוספת קומה או תוספת אגף והיא מיועדת לשמש תמריץ ישיר למימון החיזוק, באופן שניתן יהיה למכור את יחידות הדיור החדשות ולממן באמצעותם את חיזוק המבנה כולו. תוספת הבניה המיועדות להרחבת דיור מאפשרת הגדלת רווחת הדיירים בבניין והגדלת ערך הדירות. תמ"א 38 אף מאפשרת לשלב בין שני סוגי התוספות: תוספת יחידות דיור והרחבת הקיימות.
ניהול הפרויקט תוספות הבניה מלבד היותן תמריץ כלכלי מהוות אמצעי בפני עצמו לחיזוק המבנה. כך לדוגמא הפיכת קומה מפולשת למחסן מלבד היותה כדאית מבחינה כלכלית מהווה מרכיב חשוב בחיזוק המבנה בפני רעידות אדמה.בדוגמא המוצגת ניתן לראות תוספות בניה אפשריות במסגרת תמ"א 38 אשר לחלקן מרכיב חשוב במסגרת חיזוקו של המבנה ושיפור עמידותו ברעידות אדמה.
שאלות נפוצות
האם אני זכאי לזכויות מכוח תמ"א 38?
תמ"א 38 מעניקה זכויות בניה למבנים שההיתר לבנייתם ניתן לפני 1.1.1980, שגובהם עולה על שתי קומות. למבנים קטנים (ששטחם פחות מ- 400 מ"ר וגובהם פחות משלוש קומות) מעניקה ה תמ"א זכויות בניה מצומצמות יותר.
מהו סל הזכויות שניתן על ידי תמ"א 38?
על פי תמ"א 38 ניתן להוסיף למבנה מגורים יחידות דיור באחת מהצורות הבאות: הוספת קומה בשטח המבנה, או סגירת קומת עמודים, או הוספת אגף. בנוסף, ניתן על פי ה תמ"א להרחיב דירות קיימות בשטח של עד 25 מ"ר נוספים.
קלינגר פיתחה בנוסף סל של תמריצים והטבות לבעלי נכסים שעמהם היא מתקשרת המשביחים את הבנין בנוסף לחיזוקו. אני זכאי לזכויות מכוח תמ"א 38 ומעוניין ליישמה. מה עלי לעשות?
תמ"א 38 מעניקה זכויות בניה למבנים שההיתר לבנייתם ניתן לפני 1.1.1980, שגובהם עולה על שתי קומות. למבנים קטנים (ששטחם פחות מ- 400 מ"ר וגובהם פחות משלוש קומות) מעניקה ה תמ"א זכויות בניה מצומצמות יותר.
מדוע סל הזכויות של תמ"א 38 מוגבל למבנים מסוימים?
התקן הישראלי לעמידות מבנים ברעידות אדמה (ת"י 413) נכנס לתוקף בשנת 1975. לפיכך, על פי ההערכות, מרבית המבנים שנבנו אחרי שנת 1980 כבר נבנו לפי תקן מחמיר זה. הממשלה לא ראתה לנכון לתמרץ חיזוק מבנים אלה במסגרת תמ"א 38, מאחר והם נמצאים בסיכון מופחת במידה ניכרת. תמ"א 38 העניקה זכויות בניה מופחתות לבניינים נמוכים ו/או קטנים, אשר על פי הערכות מומחים נמצאות גם הן בסיכון מופחת, ועל מנת שלא לפגוע באופי המבנים והאזור.
מה לגבי מבנים שנבנו אחרי 1980 ובכל זאת מעוניינים לבצע חיזוק?
מבנים אלה יכולים לבקש מהוועדה המקומית היתר בניה לצורך חיזוק המבנה (ללא צורך בעריכת תכנית מפורטת), וזכאים לקבל הקלות מסוימות מקווי בניין. אולם, מבנים אלה אינם זכאים לתוספת זכויות הבניה שמעניקה תמ"א 38 כפי שפורטו להלן.
כיצד ישפיע יישום מסיבי של תמ"א 38 על סביבת המגורים?
במינהל התכנון היו ערים מלכתחילה להשפעות אפשריות של מימוש הזכויות על סביבות המגורים, לרבות – מחסור אפשרי במקומות חניה עבור תוספת יחידות דיור או עקב סגירת קומות עמודים ששימשו לחניה, עיצוב המבנה המחוזק, הסדרת תשתיות בתוך המגרש והשלכות אפשריות על העיצוב העירוני. לכן, נותנת תמ"א 38 למהנדס הרשות המקומית ולוועדה המקומית סמכות להפעיל את שיקול דעתם, הן לעניין ההיתר הבודד והן לגבי שכונות או אזורים שלמים בעיר. בדרך זו שומרת תמ"א 38 על איזון בין הצורך לחזק את המבנים לבין הצורך שלא לפגוע במרקם העירוני.
כיצד מסייעת תמ"א 38 להתחדשות עירונית ולשיפור חזות המבנה?
חיזוק המבנה הוא הזדמנות לשדרוג המבנה כולו, עיצוב מחודש של חזיתות מוזנחות, הוספת אלמנטים משפרים (כמו מעלית, ממ"ד) וכו'. לפיכך, קובעת תמ"א 38 הנחיות ברורות לעיצוב המבנה המחוזק תוך כדי התאמתו לרקמה העירונית הסובבת. תמ"א 38 היא מכשיר יעיל להתנעת תהליך של התחדשות רקמות עירוניות שהתיישנו – הגדלת הדירות הקיימות, הוספת יחידות דיור, שדרוג עיצוב המבנים וכדומה. בכך, חורגת תרומתה של תמ"א 38 מעבר לחיזוק המבנים מפני רעידות אדמה.
כיצד ניתן להגדיל את זכויות הבניה מעבר למה שתמ"א 38 מעניקה?
תמ"א 38 לא אוסרת על הגשת תכנית מפורטת, המציעה זכויות בניה רחבות יותר, לצד תוספת אלמנט החיזוק למבנה. תכנית כזו תצטרך לעבור תהליך מלא של אישור תכנית מפורטת, שרק לאחריו ניתן יהיה להוציא היתר בניה.
מה הקשר בין חיזוק המבנה מפני רעידות אדמה לבין מיגונו הביטחוני?
ניתן לשלב חיזוק מבנה מפני רעידות אדמה עם פעולה לשיפור מיגון המבנה, על ידי שילוב בין מימוש הזכויות מכוח תמ"א 38 לבין הקמת מרחבים מוגנים – דירתי (ממ"ד) או משותף לכל המבנה. לדוגמא: במסגרת מימוש תמ"א 38, ניתן יהיה להוסיף לדירות שטח של עד 25 מ"ר – חלק משטח זה יכול לשמש כמרחב מיגון דירתי (ממ"ד). בנוסף, במידה ונוסף למבנה טור ממ"דים (ממ"דים הבנויים לאורך כל גובה המבנה – אחד על גגו של השני), הוא יכול להוות גם אלמנט קונסטרוקטיבי המחזק מפני רעידות אדמה. כמובן שמומלץ להתייעץ עם מהנדס מורשה בדבר השילוב המתאים ביותר למבנה שלכם
היכן יש אזורי סיכון גבוה במדינת ישראל?
רעידת אדמה חזקה משפיעה בטווח של עשרות ק"מ ממוקד הרעש. אמנם הישובים הקרובים ביותר לשבר הסורי- אפריקאי או לשבר יגור נמצאים בסיכון גבוה יותר לפגיעה מרעידת אדמה, אולם קרבה גיאוגרפית איננה הגורים היחידי לגודל הנזק שעלול להיגרם. הסיכון לאוכלוסיה ולרכוש היא בעיקר מפגיעה בבניינים, ולכן האזורים המסוכנים הם אותם מקומות שבהם יש בניינים שאינם בנויים לעמוד ברעידות אדמה.
במידה וקיימות במבנה זכויות בניה, שלא השתמשתי בהם בעבר, האם אני זכאי בנוסף גם לזכויות של תמ"א 38?
סעיף 13 בתמ"א 38 מסדיר את היחס בין זכויות הבניה שניתנו מכוח תכניות קודמות לתמ"א לבין הזכויות שניתנו מכוח ה תמ"א.
הסעיף מסדיר את היחס בין התכניות באופן הבא:
- אם קיימת תכנית המוסיפה קומות ניתן לסגור קומת עמודים מכוח ה תמ"א או להוסיף אגף, אבל אסור לעלות על מספר הקומות אשר נקבעו לבניין בתכנית המפורטת. כמו כן, ובנוסף, תוכל להשתמש בזכויות הקיימות בתמ"א להרחבת יחידות הדיור בשטח של עד 25 מטר ליחידת דיור.
- אם קיימת תכנית מפורטת, קודמת לתמ"א, אשר מאפשרת הרחבה של יחידות הדיור – ההרחבה אשר נקבעה בתכנית המפורטת גוברת על ה תמ"א ולא מצטרפת אליה. לפיכך, אם התכנית הקודמת מאפשרת להוסיף 40 מטר, הם יבואו במקום 25 המטר שמאפשרת ה תמ"א. כמו כן, אם התכנית הקודמת מאפשרת להרחיב את היחידות ב- 20 מטר, הם יבואו במקום 25 המטר שקבעה ה תמ"א.
אנו נותנים שירותי הנדסה, אדריכלות ,ביקורת ,חיזוק מבנים ומתקנים קיימים בפני רעידות אדמה, לרבות מימוש וביצוע תמ"א 38.
Engineering & Architectural services and Seismic Strengthening of Existing