מתן רשיון עסק לעסק שאינו עומד בדיני התכנון
רקע
- רשיון בישראל
עשרות אלפי עסקים הפועלים ללא עסק . ניכר חלק מעסקים אל ה) לפי הערכה-כרבע ( אינם לקבל זוכים רשיון ב עסק של אי עמידה בהוראות חוק התכנון והבניה,התשכ 1 , "ה 965. - רשיון בעסק הפועל ללא לא ניתן לפקח על המטרות האמורות בסעיף לחוק רישוי עסקים,התשכ 1 , "ח . הן 968 המטרות :הסביבה איכות נאותה של , מניעת סכנות לשלום הציבור ,במקום בטיחות הנמצאים , מניעת מחלות בעלי חיים וזיהום מקורות מים , בריאות הציבור וקיום דיני התכנון והבניה ודיני הכבאות.והבניה כתוצאה מכך הליקוי מתחום דיני התכנון , המונע קבלת רשיון עסק,עסק גורר אחריו ליקויים נוספים הכרוכים בהעדר רשיון ,ו העדר פיקוח בכל התחומים וההיבטים האמורים לעיל , אותם נועד להשיג רישוי העסק.
- מטעם זה פנתה הועדה הבינמשרדית לרישוי עסקים ליועץ המשפטי לממשלה וביקשה לבחון אפשרות לאפשר ,מסויימות בנסיבות .שייקבעו ובתנאים , מתן רשיון עסק גם לעסקים המתנהלים במבנה שאינו עומד באופן מלא בדיני התכנון והבניה .נטען לענין זה ,היתר בין , כי כאמור רישוי עסקים יפגע לא בתכליו עסקים ת חוק רישוי , הן מפני שיש טעם לפגם ברתימת חוק רישוי עסקים נגד חריגות בניה אשר ממילא אין כל כוונה לפעול בעניינן , והן מפני שרישוי כאמור יאפשר פיקוח על מספר רב יותר של עסקים, וחיזוק האכיפה שענינה מטרות הרישוי האחרות.
משפטית מסגרת - מטרות רשיון העסק נועד להבטיח מספר , ו בהן גם קיום הדינים הנוגעים לתכנון ולבניה .היא השאלה בענייננו , עסקים 6( )א 1 האם סעיף לחוק רישוי , הק הרישוי ובע כי קיום הדינים הנוגעים לתכנון ולבניה הוא אחד ממטרות , מחייב ,עסק כתנאי למתן רשיון ,והבניה עמידה מלאה בהוראות חוק התכנון , או שמא הוא מותיר דעת שיקול עסק ליתן רשיון ,מסוימים בנסיבות ובתנאים ומתוחמים, למרות ש קיימת חריגה מסויימת התכנון מדיני והבניה.
- "בע בע 8729/96 א כאכון מלונות ונופש "ואח עמידר ,פ"נה ’נ ’ מ ,673 (1) ד קבע בית המשפט העליון : (כדלקמן 678-677 ’ לענין זה)בעמ
"זו טענתה של המשיבה כנגד קביעה , היא שקיומו של היתר בניה כדין הינו תנאי לקבלת רישיון עסק , ואין מחלוקת כי קיומו של רישיון עסק היווה בהסכם תנאי .לטענתה , מטרתו
9
: -) להלן 1968 של חוק רשוי עסקים ,תשכ"ח חוק רישוי עסקים (הינה ,היתר בין , קיום הדינים הנוגעים לתכנון ובניה ולמניעת סכנות וכן הבטחת איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים ) (1)(6)( )א 1- (ו 1)( )א 1 ראו סעיפים לחוק .( בדין נדחתה טענה ז המחוזי ו על ידי בית המשפט .ראשית , 1 אמנם בין המטרות לרישוי המופיעות בסעיף לחוק רישוי עסקים מופיע גם "ולבניה קיום הדינים הנוגעים לתכנון ." אולם ,ד כפי שמציין "א ’ ר וינוגרד בספרו דיני רשויות מקומיות (רביעית :1988) , מהדורה …" בין המטרות לרישוי אנו מוצאים גם ’ את קיום .’ הדינים הנוגעים לתכנון ולבניה יש צורך להבין זאת כך : אם אדם מבקש רישיון לעסוק במקום אשר אינו מותר לפי חוק התכנון והבניה או תכנית בנין- ערים רשאית כך רשות הרישוי לסרב לתיתו בשל . פרט לכך – אין לייחס למחוקק כוונה שחוק הרישוי ישמש כמכשיר נוסף לאכיפתו ש ל חוק התכנון והבניה אשר בו ישנן הוראות מתאימות למניעת שימוש אסור וענישה על עבירות של שימוש אסור כולל צוים להפסקת אותו שימוש. " (ההדגשה אינה במקור)
עוד בעניין זה ,בפס קבע השופט עדיאל " 1 ד מיום בעת 0.6.2003 " 692/02 מ )מחוזי-ים (בע מחצבות בית מאיר "נ המועצה יהודה ’ מ האזורית מטה ) פסקה הדין 10 לפסק (כדלקמן:
"תשכ -1968 חוק רישוי עסקים "ח וחוק התכנון והבניה -1965 תשכ"ה אמנם אינם מתנים באופן מפורש מתן רשיון עסק בקיומו של היתר בניה .אולם , אחת ממטרות חוק רישוי עסקים ,לחוק כפי שנקבע בסעיף הראשון , היא" קיום הדינים הנוגעי כבאות ם לתכנון ולבניה ולשירותי ) " (6)1 סעיף לחוק .(לפיכך ,רשאית לדרוש הרשות , בגדר סמכותה מכוח עסקים 7 סעיף לחוק רישוי , המצאת היתר בניה כתנאי סף למתן רשיון עסק ". (במקור ההדגשה אינה) - אפוא נראה, כי עסקים חוק רישוי שולל אינו ,כשלעצמו , אפשרות של מתן רשיון והבניה עסק לעסק שיש בו חריגה מדיני התכנון , אף כי אחת ממטרותיו היא הבטחת קיום דינים אלה) . (לחוק.( היא 6)1 סעיף תוצאת שילוב הדברים , שככלל ,והבניה החלטה ליתן רשיון עסק לעסק שאינו עומד בדיני התכנון , תהיה החלטה בלתי סבירה ,החוק בהיותה מסכלת מטרה ממטרות .ברם , ע דיין מסור לרשות דעת שיקול מוגבל ליתן רשיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון , וזאת מיוחדות בנסיבות וחריגות , להלן כמפורט .
בהם הנסיבות והתנאים ניתן רשיון לתת ל עסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה - ניתן ליתן ל רשיון עסק שאינ עסק ו בהת עומד בדיני התכנון והבניה קיים אחד מהתנאים הללו:
א . בעסק חריגות בניה קלות)דברים זוטי ( , שהתובע של הרשות המקומית נתן דעתו עליהן, וקבע כי אין מקום לנהל בגינן הליך לפי חוק התכנון והבניה בשל העדר עניין לציבור בניהול הליך פלילי; או- ב .ה ישן עסק נמצא במבנה ,ב אשר לא נמצא לו היתר ניה , ותובע של הרשות המקומית קבע כי לא ניתן;כוונה או שאין כל ; לנהל בגין העדר ההיתר הליך לפי חוק התכנון והבניה. - בסע 8(א),ככלל 7 ’ במקרים של חריגות קלות כאמור ,יינתן רשיו ן זמני עד להכשרת הפגם שלפי דיני התכנון ,להכשירו ככל שמדובר בפגם שניתן.
אכן ,קוש קיים העשוי י להגדיר מראש מהן החריגות מדיני התכנון והבניה ות להי כ חשב לענין זה "קלו חריגות ת ."לראות אין גם ,פנים בשום , באמור להלן משום "היתר "כאלה לחריגות .כן יתר על , כל רשימה של עבירות כאלה אינה יכולה להיות נוקשה או ממצה , שכן עבירה מסוימת תי ככזו קבע לא רק לפי יסודותיה הפורמליים ,המקרה אלא גם לפי נסיבות .כך ,למשל ,ש יכול סגירת חניה פרטית ללא שינוי ייעוד ,משטחים ריצוף , בניית מרקיזות מתקפלות והתקנת מזג נים כלל לא ייאכפו דרך , אך יכול שבנסיבות מסויימות התקנת מזגן לא תוגדר כזוטי דברים ,לדין ויהיה ענין ציבורי להעמדה , כגון מקום שהתקנת ה לשכנים מזגן גורמת מטרד ,ש או המזגן הותקן באופן היוצר סיכון בטיחותי ,האחרות והוא הדין בעבירות . - רשיון עסק בנסיבות האמורות יינתן בכפוף לאישור בטיחות שיינתן על ידי מהנדס/בטיחות יועץ , או לאישור מהנדס העיר שהחריגה בה מדובר אינה כרוכה בבעיות של בטיחות. 10. מתן רשיון עסק בנסיבות כאמור , לא יהווה חסינות מפני הליכים עתידיים לפי חוק התכנון והבניה . ברשיון העסק יודגש כי הרשיון אינו מהווה היתר לפי חוק התכנון והבניה. . להפעלתו 11 הסדר זה ייבחן בתום שנתיים . לקראת בחינה זו תכין הועדה הבינמשרדית לרישוי עס דו קים "נתונים ח שיכלול , ממצאים והמלצות על יסוד הנסיון שייצבר מהפעלת ההסדר.